torsdag, maj 29, 2008

OK - dags för lite Chilepeppar igen då...

Rocotopeppar - Capsicum pubescens.
En fantastisk Chilepeppar från de heta Anderna! Smakerna skiftar i mellanstarka, lite fruktiga toner och har fantastiskt, tjockt fruktkött, håriga blad, llila blommor och svarta frön! Plantorna brukar ge frukt redan första året, men ger ännu mer om man övervintrar dem svalt och ljust. Den här sortens Chilepeppar tål temperaturer ända ner till + 5 grader. I år har jag lyckats driva upp dessa sorter; Rocoto brun, Capsicum pubescens 363, Rocoto rojo, Rocoto Manzano röd, Rocoto orange och Rocoto gul.

Några av mina Capsicum chinense, eller havannapeppar, som de kallas på svenska. Hit hör (bland andra) världens starkaste chilepeppar-sorter, som jag naturligtvis odlar ett par av i år - jag har både Bih Jolokia och Naga Morish, som båda hamnat över strecket på 1 000 000 Scovillegrader (skalan man mäter chilepeppar i) och den förra världsrekordhållaren Red Savina Habanero, på drygt 500 000 Scovillegrader, men också mer 'modesta' sorter som Habanero vit, Chocolate och Orange, som har otroligt fina fruktiga smaker under styrkan. Hoppas att det blir en lång, het sommar med riklig skörd! ;)

2 kommentarer:

Hjärtat Mitt sa...

Du har planterat många olika, som vanligt. Spännande.
Har du satt mång tomater oxå?

Kram Mari i Marieholm

Mias Trädgård sa...

Hej, Mari! Jo, en del tomater har det blivit, men inte så många i år och jag satte dem lite i senaste laget, återkommer om dem i en senare bloggning... :) Mia