tisdag, februari 08, 2011

Hah - jag fick loss min frusna jord och det fortsätter att gro

Chilaca (mer känd som Pasilla när den är torkad)


I ett par veckor har jag försökt få loss mina jordsäckar som jag tyckte jag var så förutseende och ställde utanför uterummet i höstas när snön började dimpa ner. Ändlösa kannor med kokhett vatten har hällts runt omkring, men inget har hänt. Så idag tänkte jag att jag måste försöka igen, annars måste jag åka och köpa en massa ny jord, och se - nu var det så pass många +grader att de plötsligt lossnade! Nu är klumparna inburna på tining i uterummet (etapp 1), så får jag ta in hinkar när jag kan öpnna jordsäckarna imorron! Då blir det omskolning av! Det är de första chilepepparsådderna som ska skolas i en blandning av blomjord och rosjord! Dessutom lär de första bifftomaterna få skolas om samtidigt, för de grodde på 2 dagar!


I år ska jag försöka slå mitt tidigare tomatrekord på 1 476 g från 2006 - jag har sått frön från rekordtomaten av sorten Marvel Stripes:

:) Mia

7 kommentarer:

Gela sa...

Såg att du är från Järfälla det är ju här!!!!!
Härligt med en så stor och färggrann tomat. Har också sått mina första tomater och chilis. Längtar sååå efter våren. Var i Järfälla finns du. Jag bor i Skälby. Ha en fin fin kväll/Gela

Mias Trädgård sa...

Hej, Gela! Kul! Jag bor i gamla villastaden i Kallhäll, längst ute på Järvafältet! Är du med i Kungsängsliljan? Vi har nästa möte i Kallhälls Folkets hus den 24/2 och då handlar det om läkemedel eller dördligt gift, sedan årsmöte den 15 mars med Lena Israelsson, om du också tycker om potager-odling? Vore ju kul att ses! :) Mia

Mari sa...

Vad jag skratta då jag läste att du hade varit förutseende, jag gjorde lika dant *hihi*
Men vad är Kungsängsliljan? om Lena kommer dit är jag mycket intresserad att få komma =) / Mari

Mias Trädgård sa...

Hej, Mari! Det är ett trädgårdssällskap anslutet till Riksförbundet Svensk Trädgård och vi är verksamma i Nordvästra Stockholm - Kungsängen - Upplands Bro - Järfälla. Du är jättevälkommen du också, naturligtvis! Jag kanske ska börja lägga ut våra programpunkter här med? http://www.trgkungsangsliljan.se/
(sida under uppbyggnad - vår gamla kraschade) ska se om vi kan få in programmet på styrelsemötet i kväll...

Johnna G sa...

Hej
Har smugit runt här ett tag nu... är nybörjare med chili och försöker hitta tips som gör odlingen lyckad. Jag undrar om du har din små chiliplantor i rumstempratur eller i lägre? Jag ställde ner mina nykomlingar i källaren med extra ljus men de kanske ska stå varmare?
MVH/ Bondjäntan

Mias Trädgård sa...

Hej, Bondjäntan!
Jag har mina i rumstemperatur ett tag till, men jag har gott om extrabelysning, så man får se till att de inte sticker iväg, då står de bättre svalare (och ljust)! Helst mer än 15 +grader i vart fall, annars kan de stanna av helt! MVH Mia

Gela sa...

Hej vad kul Mia är faktiskt inte med i någon trädgårdsförening - än låter ju jätte kul med Lena Israelsson hon är ju lite av en guru för mig. jag älskar ju potager odling!!!!! Vad underbart det kanske är dax att bli medlemm in ån förening... Ha det fin fint och underbar blomma du visar i vinterbilden!!!! kram Gela