onsdag, februari 02, 2011

Idag är den första vårdagen - Imbolc!

(Vårlig bild som jag tog på Formex 2008)

Joo, då, enligt den keltiska kalendern, så inträffar Imbolc, som är en gammal keltisk högtid, mitt emellan vintersolståndet och vårdagjämningen och det ska altså ske idag, enligt nya kalendern (den 12:e enligt den gamla) alternativt vid det första vårtecknet och idag har det verkligen varit vårlikt i Stockholmstrakten i vart fall!

(bilden från Wikipedia och illusterar firandet av Imbolc)

Och visst börjar dagarna bli längre, nu kan man börja driva kvistar inne för tidig blomning och sådderna kliar det ju i fingrarna att pilla med varje dag. Vad man borde börja tänka på är också att börja täcka vintergröna växter i soliga lägen här uppe i vårt kalla klimat, för att undvika att bränna bladen/barren när solen ligger på och växterna vill suga vatten genom de nyöppnade klyvöppningarna från den frusna marken.

2 kommentarer:

Mari sa...

Bra att du påminner om att täcka växterna, snön har ju töat massor på sista tiden... än ser jag inte växterna, men det är nog inte mycket tid kvar tills man gör det =)Jag har en grön julros med knopp under snön, den väntar jag med spänning på, den ska blomma för första gången i år =)
// Mari

Mias Trädgård sa...

Härligt, Mari! Jaa, mina julrosor står också långt under snön än, tyvärr, men några klängrosor ska få en liten inlindande jutevärv omkring sig!