fredag, juli 08, 2011

Tomaterna växer så det knakar!

Det är massor med frukt som är gröna och plantorna når snart taknocken! Har gjort ett bra beskärningsjobb med att ta bort överskott av bladmassa och tjyvat de som ska tjyvas, men en var jag lite för elak mot, så den gick av på mitten! Aj, och det var en 'fådd' planta Piennolotomat, men jag lyckades rädda grundstammen med 1(!) frukt kvar, som snart är mogen och stack snabbt ner överdelen och en tjyv, så nu har jag 3 plantor av den! Hoppas det hinner bli mer frukt, bara! Jag skulle vilja göra Piennolotomater att hänga upp på riktigt! Som här:


Nåja, vi får väl se i september eller så hur det står till med det!

Under tiden får jag njuta av bladverket på den nästan gulbladiga busktomaten Tigerette Cherry Yellow - visst är den snygg? :) Mia

3 kommentarer:

Catrin sa...

Det ser riktigt gott ut. Mina tomatplantor når nocken på växthuset och trängs nu med vinstocken i taket. En hel del frukt som jag väntar på. Solmogna egna tomater är en riktig höjdare.

Fia sa...

Ja visst är det typiskt att sådana olyckor alltid skall hända dom plantorna man bara har en av. Fast som det växer nu så kommer det väl snart en ny tjyv på piennolon som kan bli topp. Jag har provsmakat första chilin och första tomaten i veckan :-)

Mias Trädgård sa...

Halloj! :)

@ Catrin: Härligt med både egna vindruvor och tomater! Jag har också en stock i taket = bra skugga alltför varma dagar!

@ Fia: Jaa, jag förstår inte varför man är så klantig ibland? Och det ÄR typiskt att det är den man är mest rädd om! Har redan bundit upp en av tjyvarna till ny topp - vill bara att den ska sätta frukt fort! Härligt med egna chilepeppar och tomater redan!

Ha en skön kväll! :) Mia