onsdag, september 07, 2011

Ett fantastiskt besök i en fantastisk trädgård!

Igår var jag på besök hos en god vän sedan många år från från Allt om Trädgårds forum, Inger R, med Regebros Trädgård utanför Trosa! Hon och hennes man Bosse har under 4 års tid dels flyttat en trädgård från Gotland till Trosa och dessutom byggt nytt hus och ny trädgård med 2 dammar, stort växthus och alpinhus på G! Jag är mäkta imponerad!
Redan när man svänger in på infarten inser man att det här kommer bli något alldeles speciellt! En grusad trädgård mitt i skogen - med stenparti på framsidan!
Och spåren av den lilla plantskolan ser man överallt! :)
En fantastisk gräsmatta med rundade torvblocksrabatter ligger på baksidan!


Den stora dammen är fint rundad och har ett litet vattenfall från en ihålig sten.
Om man tittar nära (klicka gärna upp bilden) så ser man nätet som är spänt över dammen för att skydda fiskarna mot hungriga hägrar!
Bredvid den stora dammen håller makarna R på att anlägga ett nytt surjordsparti bredvid det som ska bli alpinhus - och det huset vill jag se när det blir klart! :)
Och här har vi damm nr 2, lite upp mot klippskreva och mellan stora, fina stenblock!
Snyggt klematisstöd (och klematis!) bredvid guldalmen och irisbladen!
Det blev lite omgrävt och rensat i rabatterna - den här gulvariegerade malörten hade nästan tagit över en rabatt, så bl a den hjälpte jag till att gräva upp och den (och lite mer uppgrävda och gamade växter) bor numera hemma hos mig i en hink, och ska placeras så i rabatten, så den inte sprider sig för mycket! 
(Tack, igen, Inger! :))
Det märktes verkligen att det bor 2 samlare här! :)
Kolla den här Athyriumen!
 Ett vackert hakone-gräs i det snygga stenpartiet, som jag tyvärr inte fick någon snygg bild av hela på!
Bollklippt klätterbenved är något jag ska ta efter - jag har massor med sticklingar som rotat sig hemma!
I ett av surjordspartierna växer bl a en Magnolia Yellow Bird.
¨
En rosenmagnolia (Magnolia sieboldi) lite blommade nu!
Den här Rhododendron Yakushimanum-hybriden glömde jag namnet på, men visst har den en vacker brons-ton!!! Vill gärna ha namnet, Inger!
En bergingefära vill jag också ha! Kommer ihåg att vi fick in det när jag jobbade på Slottsträdgården ,men var tveksamma om härdigheten! Inger skulle övervintra den i växthus första vintern för säkerhets skull! Ska bli spännande att se om den klarar nästa vinter ute!
Ja, sen har de en nyanlagd, fin köksträdgård också bredvid det underbara växthuset! 
Väldigt intressant att se för mig som alltid är köksväxtsugen!
Och en sorts chilepeppar som hon tagit egna frön på fanns det med - liknar inte mamman, men det är ju inte ovanligt! :)
En jättefin frösådd dahlia där fröerna härstammar från Marie från Tierp! :)
Frösådd tofslilja i kruka med egna lobelior och riciner i bakgrunden (snyggt ihop med vit syrenbuddleja)!
 Och så en liten del av plantskolan - så här vill jag också ha det när jag 'blir stor'!
Ett stort tack igen, Inger - för god mat och fika, gamade och köpta växter och många trevliga timmar!
Kram Mia

9 kommentarer:

Catrin sa...

Vilken fantastisk trädgård. Vill ha!

Ruben sa...

Det var en stor och vacker trädgård! Klätterbenvedsklot låter trevligt. Tar de lång tid på sig "att bli något"?? Du får blogga om dina blivande klot!!

Ha det gott!
/Ruben

Inger R sa...

Tack för en trevlig eftermiddag Mia och tack för alla bra tips jag fick och för hjälpen med beskärningen av äppelträdet. Rhododendronen du ville ha namnet på heter Rh.'Elisabeth Lockhart' och den har verkligen mörkt röda blad.

Helens trädgård sa...

Vilken stor och vacker trädgård!
Roligt att få fara på trädgårdsbesök hos en forumvän.
önskar dig en fin kväll!

Fia sa...

Ser ut som om det fanns mycket fint där. Välskött dessutom!

Mias Trädgård sa...

Tack, speciellt Inger igen för en fantastisk dag igår!!! Kram Mia

Mias Trädgård sa...

@ Catrin - ja, eller hur! :)
@ Ruben - jag lovar att försöka och sedan blogga om det, får väl se om jag lyckas så där bra! :)
@ Helens Trädgård - tack, ja verkligen och tack för en fin kommentar!
@ Fia - mm mycket fint fanns det och ja, tänk att hinna med att fixa så! :)

Patrik sa...

Wow, vilken inspirationsträdgård! Fantastisk!

Mias Trädgård sa...

@ Patrik: jaa! Fantastiskt! Förstår inte hur man hinner på 4 år!!! :) Mia