tisdag, oktober 18, 2011

Idag har jag sått chilepeppar!

Idag är det verkligen höst! Och då passade jag på att så lite mer långgroende fröer... Anledningen var att jag hade besök i växthuset från en trädgårdstidning som vill ha ett reportage till nästa år (jag återkommer om det när det kommer ut)! Annars brukar jag faktiskt försöka hålla mig till efter jul i vart fall med sådderna! :)  Nu blev det lite fröer som jag oftast inte känner att jag har plats för i vanliga fall, olika vildarter som Capsicum flexuosum, microcarpum, praetermissum och en sorts baccatum med väldigt gamla frön (från 1998 från ett utländskt fröutvecklingscenter - ja ,det är dina gamla, Mats!) som ska bli kul att se om de gror! Dessutom sådde jag C. chacoense och 2 olika pubescens, bara för att visa på de svarta fröerna, som den arten är ensam om i Capsicumsläktet! Ska bli kul att se vad som blir av det så här års! Nu får de stå på badrumsgolvet tills något tittar fram! :) Mia

11 kommentarer:

Ruben sa...

Det var rekordtidigt!!! Trodde knappt mina ögon när jag läste rubriken! ;-)
Men, jag kan motvilligt erkänna, att även jag har en sådd på gång. Tog fröer av Dahlia coccinea 'Palmeri' i fjol och gav till några personer, men ingen fick dem att gro, inte ens jag. Inte så lite pinsamt. Så nu har jag provsått några av årets fröer för att se om de gror innan jag ger bort några.

Ha det gott - chiligott!
/Ruben

habanero sa...

Wow Mia!

Kul! Det måste vara rekord!

Jag kan rapportera att gojin mår prima. Den ser så fin ut!

Hälsningar,
Mats

Catrin sa...

Känns hoppfullt. Det kommer en ny vår men först måste årets skörd tas om hand. Kan nog inte lura familjen att både kliva över vuxna plantor som brer ut sig i vardagsrummet och små ny på golvet i badrummet. Måste tänka lite på de andra även om jag blir sugen.
Kram och lycka till

Mias Trädgård sa...

@ Ruben - ja, det är ju lite tidigt, men - kul att det finns fler 'tokar' därute! :) Vet precis hur det känns! :) Mia

@ Mats - ja, för mig är det det i vart fall! :) Och tack för fröerna igen - få väl se om de äldsta kan gro, har fortfarande inte hunnit testa alla sorter! :) Kul att gojin mår bra! Det gör min med! Hälsa familjen! :) Mia

@ Catrin - nej, men det är ju det som är så skönt med växthus! Där behöver inte familjen vara alls om de inte vill! :) I vardagsrummet skulel det kanske inte vara så populärt här heller! :) Men nu är det snart avplockningsdax för allt och natti natti och komposten för de plantor som jag inte ska spara (ska försöka hålla mig till ett 10-tal i vinter), jag vet ju att det alltid kommer någon bladlusinvasion 8även om jag varit märkligt förskonad i år) och då blir det svårt att ha dem kvar med nya sådder! Kram tillbaks! :) Mia

Patrik sa...

Underbart, hoppas det gick bra med intervjun.

Även om jag tog in sista stora skörden idag så måste jag medge att jag redan börjat fundera på 2012 års chilesådd

billan sa...

Oj det var inte dåligt! Jag planerar nästa säsong för fullt, sliter och våndas över vilka "gamla" sorter jag ska välja bort. Har fått flera nya sorter av bloggvänner, bla Patrik :) Och jag brukar säga åt mig själv att för varje ny sort jag frösår måste jag pga platsbrist prioritera bort en gammal...jag brukar inte lyckas nått vidare med att välja bort!
Må så gott!

Mias Trädgård sa...

@ Patrik - tack - det gick bra, ja! :) Hoppas ni mår bättre!!! Jamen, det är ju så med oss lite lätt 'överintresserade'... Svårt att bortse från att man tänker på vad som ska komma sedan hela tiden! :) Mia

@ Billan - det är ju nästan alltid det svåraste - att välja bort!!! Och vartefter tiden lider samlar man på sig oanade berg av fröer - jag håller fulständigt med dig att det är svårt... Och bara de som är helt rena fröer (som inte är korsningspollinerade) åker ner i mina krukor, om jag inte försökt mig på en och annan egen framtagning av ny sort själv - men mer om det kommer... :) Mia

Anna sa...

Men Guud, jag blir helt stressad av ditt sående. Ska man börja nu alltså? ;-) // Anna

Mias Trädgård sa...

Anna - neeej, verkligen inte! Stressa av fullständigt nu! Det var ju bara för att få till en artikel om chilepepparsådd jag gjorde det igår! Det räcker gott i februari för de flesta sorter, en del ända fram i april! Ta det lugnt! :) Mia

BeaW sa...

Åh, Mia! Jag känner att kanske man skulle börja så innan jul alltså? Om du kan börja nu så måste ju jag kunna börja i december??

Mias Trädgård sa...

Klart du kan, Bea! Bara du har extraljus går det hur bra som helst! Men så inte annum-sorter redan då, för då får du svårt att hålla dem kompakta, ta de som är lite trögare! :) Mia