fredag, februari 24, 2012

Blommig fredag - färger!

Åhh, vilket underbart tema hos Katarinas Blommig fredag på Roses and Stuff idag! Är det något som vi här uppe i norden behöver lika mycket som färg så här års? Ja, det ska väl vara solens värmande strålar, då!
Så här års drömmer jag om hur den egna trädgården ska gestalta sig under sommaren och vilka färger som ska få vara med i år! Men jag drömmer även om mina kunders trädgårdar och hur de ska bli!
Trädgårdstrenden de senaste drygt 10-15 åren har varit mycket rosa...
gärna kombinerat med vitt...
och med inslag av limegrönt...
möjligtvis med inslag av mörkt röda bladverk...
med några försiktiga inslag av lila...
Men nu tror jag att färgerna börjar komma på allvar!
Jamie Durie heter en trädgårdsdesigner som gör väldigt färgglada designer och desutom använder sig av roliga former.
Jag tycker det är kul med folk som vågar ta ut svängarna!
Liksom Dairmud Gavins bidrag till 2004 års Chelsea Flower Show, 'A colourful suburban Eden'...
Undrar om brandliljan i orange kommer att bli populär igen?
Fungerar säkert utmärkt tillsammans med svarta penséer!
Men kanske inte direkt ihop med bollök i den här lila nyansen?
Vad tycker ni förresten om den här hysteriskt blå orkidén jag hittade på lunchen idag?
Kolla nu in alla färglada bidrag hos Katarinas Blommig fredag på Roses and Stuff . Det ska jag göra i helgen!
Ha en trevlig helg! :) Mia

16 kommentarer:

Lotta sa...

Fin kombination men jag gillar speciellt bilden på muren +
de svarta penseerna.
Ha en fon helg.
Lotta

Gunilla sa...

Riktigt fina ideer.
Jag gillar verkligen den lila rosen. Supersnygg och ovanlig.

Ha det gott
Gunilla

AnnA sa...

Hej du!
Härligt med färger, och den brangula liljan - ja den finns hemma hos mig, även om den just nu är malplacé, som jag skriver på bloggen.
Däremot, är det lite synd när man förstår den vackra orkidéen med färgmedel el dyl, tycker jag...
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA

Fia sa...

Haha, ja du, vi har nog inte riktigt samma smak vi ;-) Jag fick leta många år bakåt innan jag hade skrapat ihop till dagens inlägg. Och dom där blåa orkideerna, dom är ju färgade. FÅR man göra så..?
Men den där svarta pensen köpte jag ett år. Hade dom ihop med knalloranga dito. Det blev jag glad av!

Ha en underbar helg! Kram!

Anjas Hill sa...

Vilka härligt färgstarka bilder Mia!
Nu är vi på god väg mot alla härliga färger!
Ha det så jättegott!/Anja

Mias Trädgård sa...

Lotta - tack! Jaa, det är en fin kombination som jag tror att de flesta gillar, faktiskt och visst skulle man kunna ha de svarta penséerna i den rabatten med! Ha en trevlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Gunilla, tack! Ja, det är mossrosen Henry Martin, den är fin, frisk och jättetrevlig! Ha en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

AnnA, tack! Jaa, jag förstår och kommenterade din placering av liljan hos dig! :) Japp, den orkidén är klart färgad, men med patent - http://www.vgorchids.eu/en/vg-colours
Ha en fin helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Fia - vem har talat om sin egen smak? ;) Jo, jag vet att orkidéerna är färgade - lite tveksam till hela idén! http://www.vgorchids.eu/en/vg-colours där kan man läsa mer om deras patenterade metod... Gillar också den svarta pensén och gärna ihop med knallorange, som du! Ha en härlig helg! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Anja! Jaa, jag hoppas verkligen det! När jag spankulerar kring mina frösådder och funderar på färgerna de kommer ge under året är det nästan det bästa ändå - vad man kan göra i fantasin! Men ibland blir det faktiskt bättre än man tänkt sig! Ha en riktigt härlig och vilsam helg, hoppas du känner dig bättre! :) Mia

Mari sa...

Alla bilder man kan gotta sig i nu är underbart, så här strax innan våren kommer =).

och så måste jag berätta... Agretti fröna grodde =)Nu måste jag bara få dom att överleva!
kramis /Mari

Unknown sa...

Så mycket spännande bilder! Tack för visningen, Mia!
Kram!

Mias Trädgård sa...

Mari, tack! Vad härligt med agrettin! Hoppas verkligen att de klarar sig! Är så sugen på att testa dem! ;) Kram Mia

Mias Trädgård sa...

Charlotta - tack! Kram tebax! :) Mia

Katarina sa...

Jag såg blåa orkidéer härom veckan och tyckte inte alls om dem! Och jag har funderat på varför... Blåa blommor tycker jag vanligtvis jättemycket om, så det väl antagligen på grund av att jag vet att blå orkidéer är en omöjlighet.

Mias Trädgård sa...

Katarina - tack för din kommentar! Håller med dig, det måste vara något med att det ser 'fel' ut? Ha det gott tills vi ses igen! :) Mia