fredag, april 06, 2012

GLAD PÅSK!

Förra året låg påsken mycket senare och jag visade den här påskliljan hemifrån gården. Kollegan, blogg- och trädgårdsvännen Fia berättade då att hon också har den och att sorten heter 'Van Sion' och är mycket gammal! Tack igen! Efter lite googlande på sorten hittade jag till POM:s hemsida där man kan läsa följande om sorten:
'Sorten 'Van Sion' är en fylldblommig gul påsklilja med något grönaktiga kalkblad. Det är en av de äldsta sorterna av påskliljor som vi har haft i odling och finns omnämnd i litteratur redan i början av 1600-talet. Kärt barn har många namn och denna sort har tidigare hetat 'Telamonius Plenus', 'Vincent Sion' och 'Wilmer´s Great Double Daffodil'. Sorten finns bland annat med i C.F. Liepes lökkatalog från Göteborgs trädgårdsförening 1849. Där betecknas den som " en sort som icke få drifvas för tidigt ". 'Van Sion' tillhör de fylldblommiga narcisserna.'
I år syns bara blad och knappt knoppar än. men jag vet var bestånden står!
Nästa vecka är det dags för Nordiska Trädgårdar i Älvsjö! Jag kommer att finnas på plats i Svenska Chilepepparföreningens monter (mer om det kommer) - kom gärna och säg hej om ni är där!
Ha en skön och avkopplande påsk allihop! :) Mia

8 kommentarer:

Berit sa...

Jag önskar dig en underbar och fin påsk!!

Mias Trädgård sa...

Tack och tack detsamma, Berit! :) Mia

Annika Christensen sa...

Då skulle jag kanske passa på och komma och säga hej till dig.
Fint det var om dig i Drömhem för det var väl där jag såg dig?
Glad Påsk
Annika

Fia sa...

Jag har inte sett till mina heller.. Dom brukar lysa så fint borta i skogen :-)
Blir nog ingen trädgårdsmässa för mig iår, har iofs önskat mig det i födelsedagspresent, så man vet aldrig vad gubben hittar på, men eftersom jag har önskat mig både många kubik med sand, trädgårdsmöbler och annat så ses vi nog inte den här gången. Tyvärr :-( Jag ser då fram emot att se alla eras bloggar under mässan :-D
Glad påsk!

Tistel sa...

Vi ses på mässan! Glad Påsk! /Irene

Mias Trädgård sa...

Annika - tack! Jaa, kul både att du är här och tittar in och så vore det kul att ses på mässan - jag är väl mest i montern, men ska försöka passa in några bloggträffar med! Och, ja det var mig och mina plantor i Drömhem... Vad kul att du såg det! Ha en fortsatt trevlig påsk! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Fia - tack! Men vad synd om du inte kommer! Jag fortsätter nog att hoppas lite på din gubbe ändå! :) Man brukar ju kunna fynda en del på söndagen av mässan!?! Hint hint! Ha annars en fortsatt glad påsk och så hoppas jag att vi ses på något annat sätt snart ändå! Ska försöka fota lite varje dag och lägga in! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Irene - tack och tack detsamma! Japp, vi ses definitivt, hoppas jag! :) Mia