söndag, april 15, 2012

Mässans sista dag - söndagens intryck och ett par inköp...

Idag tog jag några halv-hyfsade bilder på montern som inte kom med igår:
Kulturträdgården - I trädgårdsmästarens spår
Kreatör - Elisabeth Svalin Gunnarsson/Kulturträdgården
I trädgårdsmästarens spår är byggd runt den nyutkomna boken med samma namn. Här kan besökaren gå i de äldre trädgårdsmästarnas spår och hitta gammal kunskap för ny tid. Gångna tiders odlingsmetoder och fiffiga knep för att förlänga odlingssäsongen visas här liksom spaljering, hur man förbättrar klimatförhållanden i trädgården, vattenknep, blomsterrabatter och gammaldags blomsterarrangemang, mångfald av sorter och förvaring samt mycket mer. Detta speglas i vår egen tid och de medel som vi idag kan använda för att uppnå samma resultat. Under mässdagarna fanns det små korta programpunkter i montern där man kunde lära mer om olika saker. 
Samma monter från sidan...
Och lite snett bakifrån...
Med mig hem från mässan kom ett par kassar med underbara orchidénarcisser - Narcissus 'Thalia' från Zetas idéträdgård! Just nu sprider de en fantastisk doft i vårt vardagsrum - de ska få komma ut lite imorgon! :)
Två av dagens inköp - Mörk choklad med chilepeppar och kryddor samt Drickchoklad med chilepeppar från South Devon Chilli Farm - köptes hos Örtagårdens Plantskola! Avnjutes med försiktighet! :):):)
Det har annars varit hett i Svenska Chilepepparföreningens monter hela veckan!
Tack till alla fantastiska medlemmar som ställt upp i montern, både under uppbyggnaden, under mässan och med efterarbetet, alla som kommit och pratat med oss och ställt frågor till oss, blivit medlemmar, intervjuat oss både för tidningar och TV och handlat av oss!!!
Nu är 2012 års Nordiska Trädgårdar slut och vi ser fram emot 2013! :)
Men först - måste jag nog vila fötterna lite... :) Mia

8 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Sätt dig med nosen i solen och fötterna högt och njut efter en helg inne i vimlet! Det var roligt att träffas IRL och tänk, du bor ju inte i Skåne:)

Mias Trädgård sa...

Hej, 'tant' Otteskrufv - äpplet! :) Så himla kul att träffa dig med IRL! Ja, det vore skönt, men man har ju lite annat att göra med efter en vecka på mässa! :) Ja, visst är det skönt att vi är ett gäng här uppe med, det kan ju bli fler träffar vartefter!!!! :) Mia

Catrin sa...

Tack för fantastiska dagar. Kul men nu är jag trött i fötterna. Men snart kommer lusten tillbaka.

Mias Trädgård sa...

Jamen, tack, Catrin! Jo, jag kom inte i några skor alls idag... Förrådskoll får bli imorgon! Kram Mia

Gunilla sa...

Jag önskar att jag varit med på mässan men nästa år får det bli.
Jag har sett så många fina och inspirerande bilder på bloggarna och det är jag glad för.Nästan så att jag varit där själv:o)
Jag förstår att fötterna värker för det lär ju ha varit många timmar att stå.

Ha det gott
Gunilla

Mias Trädgård sa...

Gunilla - tack! Synd att du inte kunde komma, men det vore kul att ses om du kommer nästa år? Ja, det är tur att det finns bloggkompisar när man inte kan vara överallt! :) Japp fötterna ja, idag är det bättre men så försökte jag sitta så mycket som möjligt under mässdagarna när det gick! :) Mia

Anita sa...

Och här kommer en kommentar från en nybliven medlem. Det var roligt att träffa dig på mässan Mia. Idag fick jag inloggningsuppgifterna och har varit inne och bekantat mig lite. Bland annat hittade jag alla heta recept :)

Ha en fortsatt skön helg!

/Anita

Mias Trädgård sa...

Anita - vad roligt!!! :) Kul att du fått inlogg hoppas att vi ses poå forumet där med! Hittat något kul recept? :) Trevlig helg! Mia