söndag, september 30, 2012

Oljeinlagda tomater och chilepeppar i ugn

Den här helgen har jag satt igång att ta hand om en del av alla frukter som skördats den senaste veckan.
Igår halvtorkade jag först en plåt med 1,5 kg halverade tomater i varmluftsugnen (100 grader C). De små tog ca 3,5 timme att bli halvhårda (jag vill att de fortfarande ska vara lite mjuka till det här receptet, ska jag få dem helt hårda kör jag hellre i svamptorken. De större fick stå ett par timmar till, men blev knappt halvmjuka ändå, så dem hade vi till pastasås i går kväll. De små lade jag i en liten konservburk med lock i väntan på resten jag skulle tillaga på samma gång. 
Idag har jag rensat chilepeppar, tagit bort fröfästen och ur fröerna (handskar är ett måste här) och sedan lagt dem i ugnen på gilleffekt tills de får en lite bränd ton i skalet. Jag lät en hel vitlök ligga med också för att den ska senare ner i burkarna med chilepeppar och torkade tomater.
Sedan la jag dem direkt i en plastpåse och låter dem svalna i den (det här gör det mycket lättare att få av skalet). Sedan får man sitta och pilla loss fruktköttet och lägga i konservburkar i väntan på resten av förberedelserna.
Sedan tog jag hela körsbärstomater och mindre varianter av de stora och proppade ner hela i konservburkar. De större tomaterna skar jag bara i bitar och lade ner i konservburkar de med...
Jag skalade den förbakade vitlöken och proppade ner i burkarna med torkade tomater och chilepeppar. I de burkar som hade helt råa tomater lade jag i råa vitlöksklyftor och sedan skördade jag av all basilika på den ganska ynkliga plantan som stått ute tills igår i den här kylan och så ett rejält fång med oreganoblad och pillade ner det emellan i alla burkar. Sedan hällde jag på olivolja ända upp till kanten, så att frukterna kommer under oljan och skruvar på locken lite halvt, så att luft kan sippra ur i ugnen, man får inte skruva på dem helt, då kan burkarna explodera! Ugnen sattes på 110 grader C och burkarna fick komma in när ugnen var varm, när man ser att det börjar bubbla så smått och (de färska) tomaterna börjar se kokta ut är det klart. Jag tog ut ugnsformen och knackade varje burk i skärbrädan, så inga luftbubblor fanns kvar under tomaterna, sedan skruvades locken på helt och burkarna fick åka in i ugnen igen. Nu stängde jag av ugnen och där fick de stå och svalna. Har man gjort allt rätt ska nu frukterna hålla i ca 2 år i oljan, om de förvaras mörkt och svalt. Själv tvivlar jag på att de kommer räcka så länge... Förresten - om ni gör det här - släng för allt i världen inte oljan - godare smaksättare finns inte! Man ska inte lägga in färsk chilepeppar och tomater etc. i olja utan att koka in dem, för då riskerar man botulism - hu!
Jo, jag plockade ca 3,5 kilo extra tomater idag för att lägga in, men en hel del var fula och spruckna och de lägger jag inte in i oljan, då kan det fördärva hela satsen, så jag skar bort det dåliga och slängde bara ner i plastpåsar och in i frysen för lite god tomatsmak i soppor och grytor under vintern.
Ha en fortsatt trevlig söndag! :) Mia

2 kommentarer:

Unknown sa...

så gott det låter. Nästa år ska mitt växthus vara i ordning - just nu genomgår det en förändring - och då ska jag ha tomater i överflöd. Nån chilipeppar lär du väl kunna pracka på mig på mässan oxå ;-)

Mias Trädgård sa...

:) Tack, Bea! Så fantastiskt det kommer att bli i ditt växthus nästa år! Eller hur? Yupp - klart du ska ha chilepeppar från mässan - men du borde ju odla själv med! Hoppas det går bra på utbildningen (är fullkomligt övertygad om att det gör det!) Trevlig söndagskväll! :) Mia