onsdag, juli 16, 2014

Hampton Court Palace Flower Show 2014 - Del 1 - växter mm...

Har varit i London en dryg vecka och var bl a på Hampton Court Palace Flower Show för första gången. Tidigare har jag varit på Chelsea vid ett antal tillfällen, men numera är det svårt för mig att ta ledigt i maj, så då tänkte jag att en juli-utställning kunde passa bra att kombinera med familjesemester, även om jag fick åka själv till utställningen för resten av familjen föredrog centrala Londons rea-utbud. Jag åkte på den första hela öppna dagen för medlemmar i Royal Horticultural Society (RHS), som var förra onsdagen. Tyvärr gör inte alla bilder rättvisa åt färgerna, och det är mitt fel, för jag köpte ny kamera dagen innan och har inte helt lärt mig alla funktioner än, men det var helt nödvändigt, då min gamla knappt fungerar längre!
Här syns Hampton Court Palace från första pontonbron över vallgravarna. Det röda till vänster i vattnet är tranbär(!!!) i ett reklaminslag från odlar-ägda Ocean Spray...
Ocean Spray feature
(Närbild lånad från Ocean Spray/RHS)
Åt andra hållet på samma pontonbro kan man se fontänerna på rad mellan 2 av de olika områdena på utställningsområdet, som var stort! Först fick man gå genom hela slottsparken och runt parkeringsområdena för att komma till ingången. Där började försäljningsområdet med plantor, tillbehör osv, som jag tyckte kunde legat i slutet av utställningen i stället, när man sett vad man vill ha och inte behöva trängas med alla kassar och trolleys.
Nu var vi tvungna att trängas med allas inköp genom hela utställningsområdet och i stort sett ALLA köpte vagnar för att dra sina inköp i och drog dem efter sig oavsett om de var tomma eller fulla! Nu hade jag också velat ha en sådan, men tänkte att jag antingen kommer tillbaks hit på utvägen eller köper en på ett annat ställe, för det var onödigt att trängas med dem... Men utgången var åt helt andra hållet, så det blev ingen vagn för mig! Synd, för den var smart och gick att fälla ihop och få ner i resväskan! Dessutom gick en del av pengarna för de rosa vagnarna till bröstcancerforskning, något som ligger mig varmt om hjärtat! Får bli en nästa gång!
Den första markisen (tältet) var 'The Floral Marquis' - där har olika odlare och sällskap sina utställningar och en del salustånd. Som ni ser ganska mycket folk, trots att det bara var öppet för medlemmar!
En nyhet fick mig lite extra intresserad i odlings-markisen är Cotinus 'Candy Floss', en perukbuske, som har gröna blad, men kolla in blomningen!!! Enligt uppgift ska den blomma mycket längre, vilket borde vara bra för oss här uppe, som ofta inte får dem att blomma alls, eller en väldigt kort period i våra zoner. Kommer att finnas på brittiska marknaden från i höst (Hillier).
Ormbunksodlarna hade en väldigt tjusig display.
Självklart var det väldigt mycket orkidéer med bland utställningarna. 
W & S Lockyer hade en trevlig teater med suckulenta växter!
Every Picture Tells A Story fick en guldmedalj för sin fina monterutställning med bromelior i sin naturliga omgivning!
Desert to Jungle - ja, det var ju vad det var - snyggt gjort med en liten damm i mitten!
Tidningen Country Living hade en hel markis med återförsäljare av allt möjligt inuti (antagligen annonsörer).
Inne i markisen för floristarbeten hittade jag den här fint utsmyckade vagnen!
Hadlow Collage hade fixat en cirkuselefant!
Peter Beales Roses mfl. hade flera fina utställningar med rosplanteringar där inne med!


 Alla ville dofta! :)
 En rosutställare hade samarbete med en stenhuggarfirma - otroligt läckert med en 'instant ruin'!
Jaa, tänk om man hade möjlighet att ta hem vad man ville?
 
Sedan var det gott om utställare som hade rossorter som ska säljas som snittblommor!
Utanför var det också full kommers! Synd att man har begränsat med plats i bagaget på flyget!
Testar att ladda upp en video på roliga vindflöjlar!
Återkommer med utställningsträdgårdar m.m. imorgon!
Ha en fin onsdagskväll! :) Mia

2 kommentarer:

lavendia sa...

Vad roligt att se. Jag har en gång varit på Shelsea. Hur är de om du jämför?
Det du visar verkar litet likt.

Mias Trädgård sa...

Den här utställningen är större (numera världens största trädgårdsutställning, trots att den började så sent som 1993). Det finns mer att handla här, om man har möjlighet att få hem det - det är mer de lokalas favoritutställning, vad jag förstår, men Chelsea är mer medias lilla älskling! Sedan är ju en del återkommande, helt klart, precis som här hemma! Du får se mer imorron och döma själv! :) Mia