onsdag, juli 02, 2014

Rosens dag - min favorit just nu!

Det är ju alltid svårt att välja, när man har så många olika, fantastiska rosor, men nu har vi varit på landet med festivalbesök och släktträff ett par dagar, och där blommar det överdådigt bland både rosor och perenner! Det blommar ännu mer överdådigt hemma, så när vi kom hem ikväll försökte jag fundera vilken jag tycker mest om 'just nu' och det blev:
 Rosa heleneae 'Hybrida' - honungsros
Varför?
För att den doftar så ljuvligt av honung!
För att den är så vacker, frisk och starkväxande att den kan täcka in ett dött gammalt äppelträd (och mer)!
För att den har ett fantastiskt mörkgrönt, läderartat, glänsande bladverk!
För dess underbara nypon!
För dess långa blomningstid (en dryg månad)!
Men det är ju bara mitt eget, personliga val den här veckan - 

Men - vilken sort blev då utsedd till årets ros???
Rosa ‘Lac Majeau’ - årets ros 2014.
Jo - en ros för landets nordligaste delar är ’Lac Majeau’ från Kanada. Den har visat sig klara t o m zon 7. I sydligare delar av landet blir den en stor och tät buske på upp till 2 m. Blommorna är fyllda, vita och doftar kryddnejlika.  Som andra rugosarosor är den helt frisk och lättodlad även på sämre jord. ’Lac Majeau’ blommar rikligt och nästan kontinuerligt från mitten av juni till senhösten. Får också vackra nypon. Rekommenderas speciellt för höga zoner men är en utmärkt ros i hela landet.
Bild och text lånad från Rosens Dag i syfte att göra fler människor uppmärksammade på det arbete projektet arbetar med!
Den rosen ska jag plantera i år!
Ha en fin fortsättning på Rosens dag!
:) Mia

6 kommentarer:

lavendia sa...

Jag förstår att Honungsrosen är något extra för man läser överallt om den. Alla gillar den.

Malin sa...

Det är rosens år i år här!
Bakom massor med växlighet hittade jag två förtvinade rosor för två år sedan. Kärlek, ljus och vatten har gjort att de blommar kraftfullt! En till har hittat fram i år.
Mycket trevligt. Har två honungsrosor som ruvar på trappan.. skall planteras snaaaart...
Sköt om dig
Malin

Mias Trädgård sa...

Tack, Lavendia! Jaa, den r verkligen fantastisk, men den kräver sin (stora) plats! Ha det fint! :) Mia

Mias Trädgård sa...

Tack, Malin! De kommer säkert att må finfint när de blir planterade! ;) Undrar hur många rosor jag har som fortfarande står i sina krukor i krukgården? Vet hur det är! Ha det gott! :) Mia

Rost och rädisor sa...

Tack för rostipset! Åtets ros skulle passa bra här och plats finnes.
Trevlig helg
Anette

Mias Trädgård sa...

Tack, Anette! Ja, det är ju en sådan som man måste ha lite mer plats för, men har man det är den underbar! Ha det gott! :) Mia